TENIERS, David the Younger
Flemish Baroque Era Painter, 1610-1690
a Flemish artist born in Antwerp, was the more celebrated son of David Teniers the Elder, almost ranking in celebrity with Rubens and Van Dyck. His son David Teniers III and his grandson David Teniers IV were also painters. His wife Anna nee, Anna Breughel was the daughter of Jan Brueghel the Elder and the granddaughter of Pieter Bruegel the Elder. Through his father, he was indirectly influenced by Elsheimer and by Rubens. The influence of Adriaen Brouwer can be traced to the outset of his career. There is no evidence, however, that either Rubens or Brouwer interfered in any way with Teniers's education, and Smith (Catalogue Raisonn) may be correct in supposing that the admiration which Brouwer's pictures at one time excited alone suggested to the younger artist his imitation of them. The only trace of personal relations having existed between Teniers and Rubens is the fact that the ward of the latter Related Paintings of TENIERS, David the Younger :. | The Kitchen t | Archduke Leopold Wilhelm of Austria in his Gallery fh | The Temptation of St Anthony after | Village Feast dtg | Temptation of St Anthony | Related Artists: BRAY, Joseph deDutch painter (d. 1664, Haarlem Mattieni, TeodoroItalian, 1754-1831 gosta adrian-nilssonGösta Adrian-Nilsson, GAN, född 2 april 1884 i Lund, död 29 mars 1965 i Stockholm, svensk konstnär och författare. Räknas som en betydande pionjär inom den svenska modernistiska konsten.
GAN debuterade som konstnär 1907 med en utställning på Lunds universitets konstmuseum. Efter studier i bl.a. Köpenhamn for han 1913 till Berlin för att studera modernismen. I Berlin kom han genom författaren Herwarth Waldens galleri Der Sturm i kontakt med futurism, expressionism och kubism. Influerad av dessa ismer skapade GAN sedan sin nya, modernistiska stil.
1916 flyttade han till Stockholm där han genom sin modernistiska konst och sin propaganda för den nya konsten, väckte stor uppmärksamhet.
Att GAN var homosexuell avspeglas i flera av hans verk. Till exempel var han periodvis nästan maniskt fixerad vid sjömän och han dyrkade maskulin kraft. Andra favoritmotiv var manliga idrottsutövare. Samtidigt var den homosexuella erotiken både förbjuden och tabubelagd och GAN tvingades att leva ett dubbelliv.
Mellan 1920 och 1925 bodde och arbetade GAN i Paris där han kom i kontakt med Fernand L??ger. Kontakten med denne ledde till att GAN:s inriktning mot kubismen förstärktes.
Under 1930-talet anslöt han sig till surrealismen.
Förutom oljemålningar finns akvareller med folkvisemotiv samt gobelängkartonger bland hans verk. Dessa "säljbara" verk gjorde GAN dock i de flesta fall av ekonomiska skäl snarare än konstnärliga. Han skrev även dikter, noveller och barnböcker.
|